Η Ιερουσαλήμ είναι χτισμένη σε ένα πλάτωμα στο σημείο, όπου καταλήγει η κεντρική οροσειρά της Παλαιστίνης. Σαν ακρόπολη προστατεύεται από τα φαράγγια του Ενώμ και του χειμάρρου των Κέδρων. Πάνω στο λόφο Μωρία, στα ανατολικά, χτίστηκε ο Ναός του Σολομώντα, εκεί που ανέβηκε ο Αβραάμ για να θυσιάσει το γιο του Ισαάκ. Η πόλη εκτείνεται σε τρεις ακόμα λόφους. Για να εισέλθει κανείς στην Αγία Πόλη στα χρόνια του Χριστού έπρεπε να περάσει τα πολυθρύλητα τείχη, με περίμετρο πέντε περίπου χιλιόμετρα, μέρος των οποίων διασώζεται μέχρι και σήμερα.
Οι εργασίες για τον εντοπισμό και την αξιοποίηση των ιερών προσκυνημάτων της Ιερουσαλήμ ήταν δύσκολες, γιατί από το 70 μ.Χ. οι Ρωμαίοι είχαν ανασκάψει, στην κυριολεξία, την πόλη, με αποτέλεσμα να προκαλέσουν πολλές καταστροφές και αλλοιώσεις του τοπίου. Ο Μέγας Κωνσταντίνος όμως με τη βοήθεια της μητέρας του Ελένης, εντόπισαν την ακριβή θέση του Γολγοθά, καθώς και όλα τα τεκμήρια που ήταν συνδεδεμένα με τα Θεία Πάθη ( τον Τίμιο Σταυρό, τους σταυρούς των ληστών, τη λόγχη, τον Ακάνθινο Στέφανο, κ.α.).
Στην ανατολική της πλευρά η πόλη διατήρησε το παλιό της τείχος, ενώ στη βόρεια και δυτική επεκτάθηκε, με αποτέλεσμα να περιλάβει μέσα στα τείχη της τοποθεσίες, οι οποίες τα χρόνια του Χριστού ήταν εκτός των τειχών. Έτσι, ο Γολγοθάς και ο Πανάγιος Τάφος βρίσκονται μέσα στην πόλη. Το τείχος, που διασώζεται, είναι της εποχής των Τούρκων. Από τις ονομασίες των πυλών της, μπορούμε να συμπεράνουμε πόσο μεγαλόπρεπη ήταν η Ιερουσαλήμ. Ονομασίες όπως η Πύλη της Δαμασκού, του Ηρώδη, της Σιών, η Χρυσή Πύλη, των Αφρικανών, του Αγίου Στεφάνου, του Δαβίδ, η Πύλη της Γιάφας και η Νέα Πύλη, φανερώνουν το κλέος της πόλης.
Στο επίκεντρο των μεγαλοπρεπών κτισμάτων του Μεγάλου Κωνσταντίνου βρίσκεται ο Πανάγιος Τάφος, γύρω από τον οποίο υψώθηκε ο ναός της Αναστάσεως. Μπροστά από το ναό υπήρχε ένας υπαίθριος χώρος με στοές στις τρεις πλευρές. Στην τέταρτη πλευρά βρίσκεται ο βράχος του Γολγοθά, με υπαίθριο ναό. Στο ανατολικό μέρος του υπαίθριου χώρου, μπροστά από το ναό της Αναστάσεως, υπήρχε ο ναός του << Μαρτυρίου>>.
Η προσέγγιση του προσκυνητή στον τόπο των Παθών και της Ανάστασης ξεκινάει από το Πραιτώριο και διέρχεται την << Οδό του Μαρτυρίου>> (Via Dolorosa). Η Γεσθημανή βρίσκεται στα ριζά του όρους των Ελαιών. Από κάποια απόσταση η Ιερουσαλήμ ήταν μία μεγαλόπρεπη πόλη. Σήμερα, όμως τα καινούργια κτίρια έχουν αλλοιώσει κάπως την ιστορική εικόνα της πόλης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου